امروز : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۵ تا ۳۱ ارديبهشت ماه ۱۳۹۶ – شماره ۶۶


بند قبل از رویدادها آزمایش موشکی کره شمالی، باج افزار اینترنتی و حواشی مربوط به تحقیقات در مورد روابط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با روسیه در این هفته موجب کاهش قیمت سهام و گرایش سرمایه گذاران به طلا در اواسط هفته شد از سوی دیگر خوش بینی ها نسبت به تمدید توافق اوپک برای پایین نگه داشتن سطح تولید نفت افزایش قیمت طلای سیاه در هفته جاری را در پی داشت .

دوشنبه: روز دوشنبه اغلب بازارهای آسیایی عیلرغم مسایل مطرح شده در نشست G7 در ایتالیا و  افزایش نگرانی ها در خصوص برنامه هسته ای کره شمالی و آزمایش موشکی این کشور در پایان هقته گذشته، با رشد همراه بود. در میان بورس های عمده در این منطقه، تنها شاخص بورس نیکی ژاپن با 0.07 درصد کاهش همراه بود. بازار های سهام در اروپا پس از ثبت یک رکورد جدید، روز دوشنبه بالاتر بسته شدند. سرمایه گذاران علیرغم وجود نگرانی هایی در خصوص امنیت جهانی در پایان هفته گذشته، به پیروزی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در انتخابات محلی و همچنین گسترش کاهش تولید نفت دلگرم شدند. بازارهای مالی در آمریکا نیز همچون بازارهای مالی در سایر مناطق دنیا در روز دوشنبه با صعودی چشمگیر همراه شدند؛ به گونه ای که هر یک از شاخص های نزدک و S&P500 با افزایش حدود 0.5 درصد رکوردهای جدیدی از خود به جای گذاشته و شاخص داوجونز نیز با 85 واحد افزایش همراه شد. در این روز افزایش حدود 2 درصدی قیمت نفت یکی از دلایل عمده افزایش شاخص ها در آمریکا بود.

سه شنبه: روز سه شنبه اغلب بازار های آسیایی روز سبزی را پشت سر گذاشتند. این افزایش شاخص ها را می توان به جهش قیمت نفت در پی توافق وزرای نفت روسیه و عربستان برای تمدید پایین نگه داشتن سطح تولید تا مارس 2018 و بی تفاوتی بخش عمده ای از سرمایه گذاران در ایالات متحده به سیاست های دونالد ترامپ دانست. در میان بورس های آسیایی بورس شانگهای با رشد 0.75 درصدی بیشترین رشد را تجربه کرد. بازار های مالی در قاره اروپا روز سه شنبه را با وضعیت های متفاوت به پایان رساندند. از سویی شاخص FTSE با افزایش 0.91 درصدی همراه بود و از سویی دیگر سهامداران به اعلام درآمد برخی از شرکت ها واکنش ناامید کننده ای نشان دادند  که این امر از رشد چشمگیر شاخص ها جلوگیری کرد. شاخص های بازار سهام در آمریکا نیز همچون اروپا روز سه شنبه رفتار های متفاوتی از خود نشان دادند. شاخص s&P  و داوجونز به ترتیب  0.01 و  0.07 درصد کاهش را تجربه کردند. این در حالی است که شاخص نزدک 0.33 درصد رشد را از خود نشان داده و رکود جدیدی به ثبت رساند.

چهارشنبه: بازار های سهام در آسیا چهارشنبه را با کاهش پشت سر گذاشتند. در بین بازار های این منطقه شاخص نیکی ژاپن با کاهش 0.53 درصدی بیشترین نزول را تجربه کرد. شاخص های بازار سهام در منطقه اروپا نیز  در روز چهار شنبه در پی عدم اطمینان سیاسی و امار منتشر شده در خصوص رییس جمهور آمریکا به شدت سقوط کرد. در این میان از افت 1.2 درصدی شاخص Stoxx 600 و 1.6 درصدی شاخص DAX می توان نام برد. عدم اطمینان سهامداران در پی اخبار منتشر شده از واشنگتن دلیل اصلی کاهش شاخص ها عنوان شده است.شاخص های بازار های مالی در ایالات متحده روز چهار شنبه با ریزشی کم سابقه همراه بود. شاخص های داوجونز با  1.78 درصد و S&P500 با 1.82 درصد افت، بدترین عملکرد خود از سپتامبر سال گشته را به ثبت رساندند. نزدک نیز با 2.57 درصد کاهش، منفی ترین روز خود را از ماه ژوئن تا کنون تجربه کرد.  التهاب در بازار های ملی در سراسر دنیا در روز چهارشنبه از آنجا آغاز شدکه آقای Comey رییس FBI که توسط ترامپ برکنار شده، ادعا کرده است رییس جمهور به وی دستور داده تا تحقیقات در خصوص ارتباط آقای Flynn مشاور امنیت ملی در مورد ارتباط با روسیه را متوقف سازد.

پنجشنبه: بازار های آسیایی روز پنجشنبه در ادامه روند کاهش خود در روز قبل به دلیل افزایش ریسک های سیاسی در ایالات متحده و کاهش ارزش دلار، با ریزش همراه شدند. در بین بازاهای این منطقه شاخص Nikkei ژاپن به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ین این کشور با کاهش 1.32 درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که تحلیل گران به دلیل انتشار آمار امیدوار کننده GDP این کشور در ماه های  ژانویه تا مارس انتظار چنین ریزشی را نداشتند.بازار های سهام در منطقه اروپا نیز روز پنج شنبه به دلیل آشفتگی های سیاسی در ایالات متحده برای دومین روز متوالی یکپارچه قرمز رنگ بود. در میان صنایع، قیمت سهام شرکت های اتومبیل سازی یکی از بیشترین ریزش ها را به خود اختصاص دادند. بر خلاف آسیا و اروپا شاخص های سهام در آمریکا، با صعود نسبی همراه بوده و بدترین عملکرد خود در سال 2017 را التیام بخشیدند.  در این بین شاخص نزدک با 0.73 درصد افزایش بیشترین رشد را نسبت به سایر شاخص ها تجربه کرد.

جمعه: قیمت اغلب سهام در بازار های آسیا روز جمعه را در به تبعیت از معاملات روز پنجشنبه وال استریت، بعد از چند روز نزول، با صعود نسبی پشت سر گذاشتند. سهام شرکت های خودرو سازی نیز در این روز صعود قابل توجهی را تجربه کردند که از جمله آن می توان به افزایش 1.39 درصدی شرکت  Mazda Motor اشاره کرد. بازارهای سهام د رقاره اروپا در پی فروکش کردن بحران سیاسی آمریکا، روز جمعه سبز پوش شدند. در حالی که تقریبا تمامی صنایع در این صعود سهیم بودند گروه خودرو سازی از صعود بیشتری برخوردار بود. این در حالی است که به صورت متوسط شاخص های بازار سهام در اروپا ازیک هفته گذشته حدود یک درصد نزول را تجربه کرده اند. شاخص های بازار ها ی امریکا نیز همچون بازار های اروپا و آسیا روز جمعه با بی اعتنایی به تحولات سیاسی حول ترامپ، صعود قابل توجهی را تجربه کردند. شاخص های داوجونز، S&P500 و NASDAQ  به ترتیب با 0.69 درصد، 0.68 درصد و 0.47 درصد رشد را به خود اختصاص دادند.



66-4



66-3





دوشنبه: طلا روز دوشنبه تحت تاثیر آمار اقتصادی ضعیف‌تر از حد مطلوب آمریکا و آزمایش موشکی جدید کره شمالی که دلار را تحت فشار قرار داد، با افزایش روبرو شد. هر اونس طلا برای تحویل فوری، در 1230.82 دلار ایستاد که نزدیک به متوسط حرکت 100 روزه بود.

سه شنبه: طلا روز سه شنبه در پی آهسته شدن آهنگ رشد فعالیت اقتصادی در آمریکا که به انتظارات نرخهای بهره لطمه زد و تضعیف دلار، برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0.5 درصد افزایش یافت.

چهارشنبه: تظاهرات برای طلا در روز چهارشنبه به همراه نگرانی های سیاسی جدید به وجود آمده در آمریکا، قیمت تسویه این کالا را به بالاترین حد ان در این ماه رساند. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0.5 درصد افزایش یافت و به 1237.24 دلار رسید.

پنجشنبه: کاهش عدم اطمینان سهامداران و افزایش قیمت سهام در بازار های جهانی موجب شد تا قیمت طلا پس از یک دوره افزایش با کاهش تقاضای روزانه مواجه شود. به گونه ای که اونس طلا برای تحویل فوری 1.1 درصد کاهش یافت و به 1247.07 دلار رسید.

جمعه: طلا در روز جمعه بعد از یک روز کاهش مجددا با افزایش قیمت مواجه شدتا به زعم بسیاری از تحلیل گران پس از یک روز استراحت قیمتی همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهد. در این روز هر اونس طلا برای تحویل فوری 0.7 درصد افزایش یافت و به 12255.93 دلار رسید.

66-7





66-8



دوشنبه: آزمایش موشکی کره شمالی و توافق عربستان با روسیه بهای نفت روز دوشنبه را به دلیل نگرانی ها از آزمایش موشکی کره شمالی و توافق عربستان و روسیه در خصوص تداوم پایین نگه داشتن سطح تولید با جهش پشت سر گذاشت به گونه ای که نفت برنت و WTI هرکدام حدود 2 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند 

سه شنبه: گزارش آژانس بین المللی انرژی بهای نفت در روز سه شنبه پس از 4 روز صعود، با کاهش نه چندان قابل توجهی همراه شد. دلیل اصلی این افت گزارش هشدار آمیز آژانس بین المللی انرژی در خصوص  توافقنامه اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت به تنهایی قادر به تنظیم عرضه و تقاضای جهانی نخواهد بود. در این روز قیمت نفت برنت و WTI به ترتیب 0.4 و 0.3 درصد با کاهش مواجه شده و قیمت نفت اوپک بدون تغییر باقی ماند.

چهارشنبه: گزارش EIA در خصوص  کاهش در ذخایر نفت آمریکا نفت در در روز چهار شنبه پس از گزارش EIA در خصوص ششمین هفته کاهش در ذخایر نفت خام ایالات متحده آمریکا، بالاترین سطح قیمتی خود طی سه هفته گذشته را تجربه نمود. در این روز قیمت نفت برنت و WTI به ترتیب 0.8 و 1.1 درصد افزایش به قیمت های 49.07 و 52.21 دلار رسیدند. اما قیمت نفت اوپک بدون تغییر با 0.6 درصد کاهش قیمت روبه رو شد.

پنج شنبه: خوش بینی ها نسبت به اجلاس آتی اوپک روز پنج شنبه نیز در ادامه تحولات روز سه شنبه قیمت نفت به روند صعودی خود تداوم بخشید. علاوه بر این موضوع حاشیه های سیاسی در مورد ترامپ نیز بر علت شد. به گونه ای که قیمت نفت برنت دریای شمال و WTI هر کدام رشدی حدود 0.6 درصد قیمت نقت اوپک افزایشی معادل 0.9 درصد را تجربه کردند. 

جمعه : ادامه خوش بینی ها نسبت به اجلاس آتی اوپک در این روز قیمت نفت برنت برای اولین بار در این ماه بالای 50 دلار بسته شد. نفت خام در روز جمعه در بالاترین سطح قیمتی خود با رشد هفتگی 5 درصد قرار گرفت. دلیل این امر را می توان به خوش بینی سرمایه گذاران در ارتباط با حمایت قیمتی احتمالی ناشی از نشست اوپک در هفته آتی دانست. در این روز قیمت نفت برنت و WTI به ترتیب 2 و 2.1 درصد افزایش به قیمت های 50.33 و 53.61 دلار رسیدند.

66-9




دانلود نسخۀ PDF